dinsdag 4 november 2014

hapa-zome






Soms doe je iets waarvan je denkt: hoe kan het dat ik dit nooit eerder deed?! Zoiets deed ik nu; hapa-zome. Ik wist dat je uit plantenmateriaal kleur kon "kloppen". Maar nooit eerder dacht ik: doen! Tot vandaag. Ik vond deze techniek [een beetje een groot woord voor zoiets simpels] in de toverdoos van India Flint; [in haar geweldige boek: eco colour].
Zo werkt het: leg op een stevige ondergrond een stuk karton [ik deed het op de betonnen vloer van mijn atelier], leg daarop een lap stof of een stuk papier. Leg je blad [bloem] erop. Vouw je lap stof erover heen of dek af met een stuk papier. Klop met een hamer op de plek waar je blad ligt. Even zoeken hoeveel kracht je moet zetten; bloemen sla je gauw tot moes, het blad kon heel wat hebben. En klaar. Het enige moeilijke hieraan is stoppen! Ik zou per slot van rekening kerstkaarten tekenen, daar moet een mens een beetje streng in zijn.....Maar o, wat een mogelijkheden! Fluweelboom, wingerd, hondsroos......En wat een geluk; het is niet kleurecht dus als je bijvoorbeeld afdrukken op een T-shirt maakt, kun je het telkens opnieuw doen!